Հավատացելոց Պատարագ. Գոհություն, Հիշատակ, Սուրբ հոգու վերակոչում
Հավատացելոց Պատարագ. Գոհություն, Հիշատակ, Սուրբ հոգու վերակոչում
Մեր Պատարագը միայն կրոնական գանձ չէ, ժամանակին նշել է Վազգեն Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսը, այլ նաև մշակութային արժեք է:
«Մեր այսօրվա Ս. Պատարագի արարողությունը, իր նախնական ձևի մեջ, թեև օտար պատարագամատույցի թարգմանություն է և, սակայն, դարերի ընթացքին իր կրած փոփոխություններով ու հավելումներով, իր հայոց լեզվի կատարելությամբ, ծիսական ուրույն նկարագրով և, մանավանդ, զուտ հայկական երաժշտությամբ՝ վերածվել է ազգային գլուխգործոցի, ուր մեր հոգելույս նախնիները իրենց հոգու ադամանդն են բյուրեղացրել՝ մեզ ժառանգ թողնելով հոգևոր և մշակութային անփոխարինելի մի գանձ»,- նշել է Վազգեն Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսը։
Գոհություն
Ողջագուրումից հետո (տես՝ «Հավատացելոց Պատարագ») հավատացյալները նմանվում են հրեշտակների, որոնք գոհանում ու փառավորում են Արարչին:
Սարկավագը ներկաներին հիշեցնում է, որ պետք է կանգնել երկյուղով, քանի որ մոտեցել է սրբագործության խորհրդավոր պահը՝ այսինքն՝ ժամանակը, որ հացն ու գինին վերածվեն Քրիստոսի Մարմնի ու Արյան։ Այդ ժամանակ պատարագիչն օրհնաբանում է Տիրոջը: Հիշատակվում է մեր փրկությունը Աստծո Որդու միջոցով` Քրիստոսի մարդեղությունը, տառապանքները, խաչելությունը, մահը, թաղումը, Հարությունն ու Համբարձումը:
Աղոթքից հետո քահանան ասում է. «Սերովբեների ու քերովբեների հետ միաձայն սրբասացությամբ հորինենք մեղեդիներ և համարձականորեն գոչելով աղաղակենք նրանց հետ ու ասենք»:
Դպիրները երգում են. «Սուրբ, սուրբ, սուրբ, Տեր հրեշտակների: Երկինք և երկիր լի են Քո փառքով: Օրհնություն բարձունքներում: Օրհնյալ լինես Դու, որ եկար ու պիտի գաս Տիրոջ անվամբ: Փրկություն բարձունքներում»:
Հիշատակ
Հոգևորականը աղոթում է Հայր Աստծուն` ասելով. «Սուրբ, սուրբ, սուրբ ես ճշմարտապես և ամենասուրբ…», փառաբանում է Նրան, որ երբեք չանտեսեց մարդուն և մեր մեղքերը քավելու համար՝ աշխարհ ուղարկեց Որդուն։ Պատարագի արարողությունը Վերնատան ընթրիքի հիշատակումն է: Քահանան, հայցելով Հոր ներողամտությունը, բարձրացնում է Սուրբ Հացն ու կրկնում Հիսուս Քրիստոսի խոսքը. «Առե՛ք, կերե՛ք, այս Իմ Մարմինն է, որ բաշխվում է ձեր և բազում մարդկանց մեղքերի քավության և թողության համար»: Հետո բարձրացնում է Սկիհը ու ասում. «Ըմպեցե՛ք սրանից բոլորդ, այս Նոր Ուխտի Իմ Արյունն է, որ հեղվում է ձեր և բազում մարդկանց մեղքերի քավության համար»: Այսպես տեղի է ունենում Սուրբ Պատարագի Կանոնը, այսինքն՝ Հիսուսի Մարմինն ու Արյունը խորհրդանշող հացն ու գինին Աստծո առջև մատուցվում են որպես զոհ։
Պատարագիչը աղոթում է՝ հիշատակելով Քրիստոսի փրկագործ տնօրինությունները: Նա ի վերջո բարձրացնում է Ընծան ու ասում․ «Եվ Քոնը Քեզնից՝ Քեզ ենք մատուցում, բոլորից ու բոլորի համար»։ Հատվածը, երբ քահանան բարձրացնում է Սկիհը, խորհրդանշում է այն պահը, երբ Քրիստոս խաչի վրա «հոգին ավանդեց», անձնատուր եղավ մահվան:
Պատարագի խորհրդի այս պահին հավատացյալները պետք է մտածեն Քրիստոսի կյանքի, չարչարանքների ու մահվան մասին, ջանան իրենց մեջ արթնացնել այն միտքը, որ իրենց կյանքը պիտի ապրեն Քրիստոսի հետ: Այդ ժամանակ դպիրները երգում են «Յամենայնի օրհնեալ ես» երգը, որի ընթացքում քահանան ծածուկ աղոթում է «Զքեզ արդարև Տէր Աստուած մեր..»:
Սուրբ Հոգու վերակոչում
Հասնում է քրիստոնեական հավատքի մեծ խորհուրդներից մեկը, երբ Հայրը, Որդին և Սուրբ Հոգին երևում են մեկ Աստվածությամբ: Դպիրները երգում են «Որդի Աստուծոյ»-ն: Պատարագի այս պահին քահանան խնդրում է Հայր Աստծուն առաքել Սուրբ Հոգին ներկա հավատացյալների, նաև հացի ու գինու վրա, որպեսզի ընծաները վերածվեն Հիսուս Քրիստոսի Մարմնի ու Արյան:
Պատարագիչը շարունակում է աղոթել, երեք անգամ օրհնում է հացն ու ասում․ «Որով, օրհնելով այս հացը, այն ճշմարտապես դարձրու մեր Տիրոջ և Փրկչի՝ Հիսուս Քրիստոսի օրհնյալ Մարմինը»։ Երեք անգամ օրհնում է գինին՝ «Եվ բաժակս այս ստուգապես դարձրու մեր Տիրոջ և Փրկչի՝ Հիսուս Քրիստոսի օրհնյալ Արյունը», երեք անգամ էլ միասին։
Այդ պահին ներկաները պետք է աղոթեն Տիրոջը, որ Նա Իր Սուրբ Հոգին ուղարկի, որպեսզի իրենց մեղքերի քավությունից հետո կարողանան Քրիստոսի ու Նրա եկեղեցու հետ մեկ մարմին կազմած ներկայանալ Աստծուն:
Վերջապես հասնում է սրբագործման պահը: Քահանայի ու եկեղեցու աղոթքով Սուրբ Հոգին իջնում է հացի ու գինու վրա: Այս օրհնությունից հետո սրբագործությունը համարվում է կատարյալ: Պատարագիչն ասում է. «Որպեսզի այս ամենը լինի մեզ՝ մերձեցողներիս անդատապարտության, մեղքերի քավության և թողության համար»:
Ինչպես երկու հազար տարի առաջ, այնպես էլ այսօր հացը Քրիստոսի մարմինն է, գինին՝ նրա արյունը:
«Եկեղեցուց ներս ամեն ինչ խորհուրդ է, սիմվոլ է, ոչ քարն է քար, ոչ փայտը՝ փայտ, ոչ աղոթքը`լոկ խոսք, ոչ երաժշտությունը՝ պարզ երգ, ոչ էլ Ս. Պատարագի հացն ու գինին՝ հաց ու գինի»,- նշել է Վազգեն Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսը: