Մակաբայեցիների գիրքը

Մակաբայեցիների գիրքը

Աստվածաշնչի Մակաբայեցիների գրքում հիշատակում են հրեա ժողովրդի պատմության այն ժամանակաշրջանը, երբ նրանք ապստամբում են Մեծն Ալեքսանդրին հաջորդող Սելևկյան իշխանների վարչակարգի դեմ, ովքեր էլ տիրում էին ողջ Սիրիական Անտիոքի տարածքում:

 

 

Գիրքը բաժանված է 3 հիմնական մասերի:
Գրքի առաջին հատվածը ներառում է 40 տարվա պատմություն՝ Մեծն Ալեքսանդրի և նրան հաջորդող Սելևկյան իշխանների կառավարման տարիների`մասնավորապես Անտիոքոս Դ-ի քաղաքականության ասին: Վերջինիս կարևորագույն նպատակն էր հրեա ժողովրդին պարտադրել հունական կրոնական պաշտամունքներն ու սովորույթները:

 


Ի վերջո այս քաղաքականությունը բերեց նրան, որ Մատաթիան իր որդիների հետ կազմակերպեց զինյալ ապստամբություն՝ տիրող բարքերի դեմ: Հուդա Մակաբայեցին շուրջ 6 տարի շարունակ կռիվ է տալիս սելևկյան բանակի զորավարների դեմ, որոնք հաջորդում էին մեկը մյուսին: Իսկ նրա մահից հետո, իր գործը շարունակում է իր եղբայր Հովնաթանը, սակայն ի տարբերություն Հուդայի վերջինիս պայքարը կրում էր ավելի քաղաքական բնույթ, քան ռազմական:

 


Որոշ ժամանակ անց նա Ալեքսանդր Բալաս թագավորի կողմից նշանակվում է քահանայապետ, սակայն 142 թվականին սպանվում է սիրիացի զորավար Տրիփոնի ձեռքով, որը ցանկանում էր տիրանալ Անտիոքոս Դ-ի գահին:

 


Նախորդների առաքելությունը հանձն է առնում Հովնաթանի եղբայր Սիմոնը, ով քահանայապետ է նշանակվում Դեմետրիոս Բ թագավորի կողմից, այնուհետև վերահսկում զինյալ պայքարը և, ի վերջո, հասնում է ինքնավարության՝ իր հայրենակիցների համար: Այսպիսով, իր մեծագույն ավանդի շնորհիվ՝ Սիմոն Մակաբայեցին շուտով դառնում է հասմոնյան հրեական հարստության հիմնադիրը:

 


Մակաբայեցիների երկրորդ գիրքը, հանդիսանում է նախորդի շարունակությունը: Այս գրքի հիմնական նպատակն է հրավիրել Եգիպտոսի հրեաներին, որպեսզի նրանք անձամբ ոգեկոչեն Հուդա Մակաբայեցու կողմից վերաճանաչված և մաքրագործված Նավակատիքի հիշատակը: Այս նպատակը հստակորեն պարզ է դառնում գրքի առաջին հատվածում, հատկապես այնտեղ մեջբերված այն երկու նամակներում, որոնք ուղղված են Եգիպտոսի հրեական համայնքին՝ Երուսաղեմի կրոնական իշխանությունների կողմից:

 


Իսկ երրորդ հատվածում նկարագրվում է Հուդա Մակաբայեցու զինյալ ապստամբությունը և նրա գրանցած առաջին հաջողությունները հունական զորքերի դեմ, որոնց շնորհիվ հնարավոր է լինում մաքրագործել տաճարը և վերահաստատել հրեական պաշտամունքը: Այս մասում հիշատակվում է նաև Հուդայի նոր ձեռքբերումներն ու հաղթանակները՝ նախքան Դեմետրիոս Ա-ի բանակի զորագլուխ Նիկանորի մահը:

 


Մակաբայեցիների երրորդ գիրքը, ամենայն հավանականությամբ գրվել է նախորդ երկու գրքերից ավելի քան 30 տարի առաջ, որովհետև այստեղ պատմվում է Եգիպտոսի թագավոր Պիտղոմեոս Փիլոպատորի օրոք տեղի ունեցած դեպքերի ընթացքը: Պտղոմեոս Փիլիպատորը հանդիսանում է միակ Պտղոմեանը, որին հաջողվել է տիրել Եգիպտոսին:

 


Պատմվում է նաև, թե ինչպես է Եգիպտոսի Փիլիպատոր թագավորը գալիս պատերազմելու Ասորիքի և ասիական կողմերի արքա Անտիոքոս Մեծի դեմ: Սակայն անսպասելի դավաճանաբար սպանվում է, ինչի արդյունքում Անտիոքոսն առանց պատերազմի հաղթանակում է և ի նշան երախտագիտության՝ պարգևներ է բախշում իր պաշտած հեթանոս աստվածներին:

 


Այնուհետև գալիս է Երուսաղեմ և երբ ցանկանում է պատիվ մատուցելու համար մտնել տաճար, նրան ընդիմանում են հրեաները՝ համարելով նրա քայլը մեծ աղետ: Նրանք իրենց աղոթքն են հղում առ Աստված, որպեսզի այդ անօրենը ոտք չդնի իրենց սրբավայրը: Չնայած նրան, որ հրեաներին չի հաջողվում կանգնեցնել Անտիոքոսին, և նա ոտք է դնում տաճար, միևնույնն է, նա իր պատիժը ստանում է Աստծո կողմից և այնտեղից դուրս է գալիս գրեթե մահամերձ վիճակում: Հավանաբար սա է պատճառը, որ նա էլ առավել ատելությամբ է լցվում հրեաների նկատմամբ:

 

 

Այսպիսով՝ վերադառնալով Եգիպտոս, նա խիստ հրովարտակ է գրում հրեաների դեմ`պահանջելով, որ նրանք թողնեն իրենց հայրերի օրենքը: Այնուհետև Անտիոքոսը ծանրացնում է հարկերը և այդ ամենը դեռ բավական չհամարելով`հրաման է արձակում ամբողջ երկրի տարածքում շղթայակապ անել բոլոր հրեաներին և փղերի ոտքերի տակ ոչնչացնել նրանց:

 


Սակայն Աստված երբեք միայնակ չի թողնում իր հավատավոր ժողովրդին և մեծ խնամակալությամբ չարագործի ցասումը փոխում է գթասրտության, ինչի արդյունքում հրեաները փառքով և պատվով ազատ են արձակվում:

 


Այս ամենից հետո Անտիոքոսը գրում է մի նոր հրովարտակ՝ ի պաշտպանություն հրեաների, և որպեսզի այն մեծարանքով ընդունվի վերջիններիս կողմից, հրաման է արձակում վերադարձնել նրանցից առգրավվածն ու նրանց ձեռքը հանձնել իրենց նախնիների օրենքներից հրաժարված և Աստծուն ուրացած հրեաներին`արժանի պատիժ ստանալու համար:

 


Ի վերջո Անտիոքոսն այս հրովարտակը գրում է Փիլիպատոր Պտղոմեոսի անունով և ինքն էլ իրեն կոչում է Պտղոմեոս, որովհետև նա հաղթանակորեն տիրել էր նրա երկրին:

 


Արմեն Չաքմիշյան

  • 2021-07-08
×