Լուսինե Հովհաննիսյանի «Կենաց Ծառը»

Լուսինե Հովհաննիսյանի «Կենաց Ծառը»

«Աստված իմ, սա իմ առաջին հարցազրույցն է Հայաստանում»,- ծիծաղելով բացականչում է Լուսինե Հովհաննիսյանը, երբ միացնում եմ ձայնագրիչս: Երևանյան գեղեցիկ երեկո է` ամառային, պարզ, լուսե: Լուսինեն մեր հանդիպումը խորհրդանշական է  համարում: Առաջին անգամ հանդիպել ենք տարիներ առաջ, Սուրբ Երրորդություն եկեղեցու դահլիճում, որտեղ Լուսինեն «Եկեղեցի և մշակույթ» խորագրով համերգ- քննարկում էր անցկացնում: Դեռ այն ժամանակ նա ինձ տպավորել էր իր հարուստ և խորը գիտելիքներով, չքնաղ ձայնով: Հիմա, տարիներ անց նորից հանդիպել ենք, որ միասին հյուսենք նրա «Կենաց Ծառը»: Լուսինեի ձեռքում իր հեղինակած պոեմներն ու բանաստեղծություններն են` երբեք չհրապարակված «Բիբլիադա» շարքը. իմ որոշ  հարցերին նա  հենց դրանք կարդալով է պատասխանում:


Մեր զրույցի լավագույն հատվածները ներկայացնում եմ ստորև.

 

Երբ ես ծնվեցի,

Հոգիս վար սուրաց  հեռու-հեռավորմոտիկ-մոտավոր աշխարհներից

Հոգիսբազում տիեզերքգահավիժեց,

ու ճանապարհին ինչ  կարչկարհետը քարշ տվեց.

ծիրք կաթինաստվածներ հնամենի ու էություններու զորություններու պետություններ...

Սուրացամենն ուսին առած,

լույսն իրեն  գոտի արած,

ու ճամփին ժպտաց իրեն հանդիպած մեծերին

մի-մի աստղիկ բաշխեց հանդիպած փոքրերին:

Լույսի  խաղով  վար իջավ`

ստեպ-ստեպ թանձրացավ,

ծանրացավ-հապաղեց,

ու մայրս այնժամերկունքի ցավով բռնվեց

 

1973 էր, «Արարատ-73»-ի տարին` Հայաստանի միասնականությունը խորհրդանշող տարին: Միասնության խնդիրը մեր ամենացավոտ կետն է: Առանձին, անհատական սպորտաձևերով հաճախ ենք հաղթել ու հաղթում, բայց ֆուտբոլն ու խմբային  խաղի էությունն  ուրիշ է…
 

Տունը, որտեղ ապրել եմ մանկությանս տարիներին,  գիտական մթնոլորտով լի էր: Աչքս բացելուն պես` ամեն բնագավառից ինֆորմացիա եմ ստացել: Ընտանիքիս ավագները պատմում են, որ երբ 3 տարեկան եմ եղել, ականջի պոչով լսել եմ՝ ինչպես է մեծ քույրս  ծավալուն մի բանաստեղծություն սովորում, ու հետո խաղալիս ինքս ամբողջությամբ վերարտադրել եմ այն: Այդպես պարզել են, որ լավ հիշողություն ունեմ ու սկսել են ինձ վաղ տարիքից կրթել: Դպրոց ընդունվելիս արդեն գիտեի տառերն ու չափազանց լավ տեղեկացված էի աշխարհագրությունից: Իհարկե, հաճելի ու հետաքրքիր էր, բայց նաև տանջալի մի բան կար դրանում. հաճախ  եմ ինձ փոքր-ինչ օտարված զգացել…
 

Կրթության հանդեպ սերը  լավագույն դասն է, որ քաղել եմ ծնողներիցս: Հայրս կենսաբան-քիմիկոս էր, աթեիստ: Մեզ շրջապատող աշխարհի, բնության մասին շատ հարցերի պատասխաններն ուներ, բայց հիշում եմ՝ մեկ-մեկ նայում էր երկնքին ու ասում. «Լավ, բայց ախր ո՞նց է ստեղծվել էս ամենը…» (ժպտում է,-հեղ.):
 

Խորհրդային համակարգըհոգևորը մերժելով,  դրա փոխարեն առաջարկում էր գիտություն: Կրթությունը, գիրքը պաշտամունքի առարկա էին մեր տանը: Մայրս խորաթափանց, սուր մտքի  տեր մեկն է. կրթությամբ՝ պատմաբան, այն ժամանակ աշխատում էր գրադարանում, և մեր տանը գիտելիքի, գրքի ու կրթության պակաս չկար: Աստծուն փնտրել եմ ամեն տեղ ու ամեն ինչում… Կապը միշտ է եղել  (հաճախ՝ երազներով), ես միշտ գիտեի, որ կա ուժ`զորություն, որ խնամում ու հոգ է տանում ամենքին ու ամեն ինչին:
 

Մարդկանց հետ շփվելիս ես շփվում եմ Աստծո հետ: Կյանքում մեզ  հանդիպած մարդկանց հետ մենք, թերևս, միայն որոշ չափով ենք շփվում` այսինքն, առնչվում ենք  նրանց կուտակած ինֆորմացիոն բազային, իսկ ողջ մնացյալն Աստված է`անհայտը: Եվ ցանկացած մարդու հետ շփումն Աստծո կանչի պես մի բան կարող ես համարել:
 

Այն, ինչի կարիքն իրոք ունես` տրվում է Աստծով: Երբ երաժշտական կրթությունս շարունակել չհաջողվեց, ընտրեցի բժշկությունը: Ապա տեղափոխվեցի Ֆրանսիա՝ ուսումս այնտեղ շարունակելու: Ուղեղի հետազոտություններով զբաղվելը նույնպես Աստծուն մոտենալու համար էր: Եվ սա էլ շատ հետաքրքիր ձևով ինձ կրկին վերադարձրեց դեպի երաժշտություն:
 

Աստված երաժշտության լեզվով է գրել աշխարհը:  Անընդգրկելի մի ալգորիթմ է, որը ես համառորեն փորձում եմ վերծանել ու չեմ հրաժարվում դրանից: Չեմ էլ կարող ասել, թե քանի անգամ եմ հասել ծայրահեղության աստիճանի, ու ամեն անգամ ծնվել են սրանք (ցույց է տալիս ձեռքում եղած թղթերն՝ իր բանաստեղծությունները,-հեղ.): Հիմա Աստծո հետ բարդ հարաբերությունների մեջ եմ (ժպտում է,-հեղ.): Աստվածամարտ է` կենդանի կռիվ. սովորաբար, սա միանշանակ չեն ընդունում, բայց, գիտե՞ք, առանց այդ մարտերի չկան  հարաբերություններ…
 

Հուսահատության պահերին  պայքարիս ոգին ավելի է ուժեղանում:  Ինձ համար բացասական ցանկացած էմոցիա  հուսահատությունից գերադասելի է: Հուսահատությունը վերջն է`ինքնասպանությանը հավասար մի բան. դա նման է  տաճարդ սեփական ձեռքով ավերելուն:
 

Կյանքիս ամեն դժվարությունից սովորել եմ.  ես անընդհատ եմ սովորում, ամենքից ու ամեն ինչից՝ ծաղկից, ծառից… Բայցև, որքան առաջ եմ գնում, այնքան խաղը բարդանում է: Գիտեմ, որ հաջորդ փորձությունը նախորդից բարդ է լինելու: Դժվարություններից քաղածս դասերն, իհարկե, օգնում են, բայց վստահ եմ, որ խաղը մշտապես բարդանում է: Իսկ ես փոքրուց եմ ընտրել հենց բարդը:
 

Սե՛րն է պտտում Երկիր մոլորակը.  կասկած իսկ չունեմ: Մնում է պարզաբանել՝ ինչ է այն: Ե՞րբ կարող ես սիրել մեկին. երբ գիտես նրան`մինչև վերջին բջիջը: Անգամ ամենավերջին անառակին ու ավազակին կարող ես սիրել, երբ գիտես նրա արարքների դրդապատճառները, նրա կյանքը, նրա ծնունդը… Երբ գիտես, առնվազն ոչինչ չի խանգարի, որ սիրես: Պարզեցված բանաձևի է նման, որը դուրս բերելն է բարդ:
 

Աստվածաշունչը  կոթող է:
 

Երաժշտության մեջ ու պոեզիայում  եմ  Աստծուն ամենաշատը մոտ զգում` գրելիս ու երգելիս… Բարեբախտաբար, ստեղծելու, ավելի շուտ`միջնորդ լինելու
շնորհ ունեմ: Բանաստեղծություններս  հստակ  աղբյուր ունեն. հոսում են, երբ  հասնում է պահը: Եթե չգրանցեմ` ձև ու մարմին առած բառերը կտարրալուծվեն, կամ հետո ուրիշ մարմին առած կգան…
 

Տե՜րմարգարեությունն իմկույրի պես խավարում Քեզ շոշափելն է,

հայտնատեսությունն  իմ`  երկնոլորտում զարկերակդ լսելն է.

ծիր կաթինը բիբիս մեջ արտացոլելն է,

տարածությունը չկորացնելն էծնունդ ու մահի սահմանը ջնջելն է,

պահին ձուլվելն էժամանակի սլացքից պոկվելն էժամանակից առաջ անցնելն է`

պարզապես չուշանալն էօդում բաբախող բանն ունկնդրելն  ու թղթին հանձնելն է

 

Ես չեմ գոյատևի առանց  ինֆորմացիայի համալրման, դրա վերլուծության ու նորացման: Խոսքս ամբողջական  համակարգի մասին է, որի շնորհիվ սեփական ներաշխարհի ու շրջապատող միջավայրի վերաբերյալ առավելագույն ինֆորմացիա ես կուտակում: Դրան հետևում է ինֆորմացիայի կառավարումը: Սա միայն տաղանդի, շնորհի հարց չէ, որովհետև հզոր, բայց վատ կառավարվող ինֆորմացիոն հոսքի ներքո ուղղակի կարելի է կործանվել: Ինֆորմացիայի կառավարմանը հաջորդում է դրա կիրառումը. սա էլ կյանքիս մյուս կարևոր բաղադրիչն է` գործնական կիրառությունը:

 

Նյուտոնը, Գալիլեյը, Տեսլան  այն մարդիկ են, որոնց հետ կուզեի զրուցելու հնար ունենալ…  Օգոստոս Երևանելին, հա՛, Փոքր Մհերը նաև (ժպտում է,-հեղ.):  Տեսլան չսրբացված սուրբ է. չլիներ փոփոխական հոսանքի գեներատորի գյուտը՝ մոլորակը գուցե արդեն ավերակի վերածված լիներ: 
 

Իմ կյանքի սերը  գիտությունն է, իմացությունը: Չկա իմացությունից  առավել մի լույս և անգիտությունից առավել մի խավար: Եվ չես կարող իսկապես սիրել՝ առանց իմաց…
 

Մենք  քայլող Կենաց Ծառ ենք՝ տիեզերքին համազոր, հար և նման: Մեր և տիեզերքի հիմքում միևնույն գործընթացներն են: Ամենքս էլ մի կտոր տիեզերք ենք` եզակի մանրակերտ: Սիրտը կծկվում ու թուլանում է, շնչելիս մենք  ընդարձակվում ու նեղանում ենք, տիեզերքը՝ նույնպես:
 

Հոգևոր  աճն  եմ համարում իմ կյանքի գլխավոր ձեռքբերումը, որովհետև դրանից է բխում մնացյալ ամեն ինչն իմ կյանքում: Ընթացքը ծանր է ու ոչ հաճելի, բայց տված պտղի համար հաստատ արժե ջանք թափել:
 

Քարը ճեղքած ծիլ լինի.

աշխարհ փոխող քիչ լինի:

 

Տարօրինակ կարող է հնչել, բայց ես այն քչերից եմ, ով չի ուզում աշխարհը փոխել: Ես ի՛նքս եմ փոխվում… 
 

Երանի նրանցոր մտքով թռչել գիտեն.

խինդից չարբել ու այսօրվա ողբին վաղվա անթաց աչքով նայել,

սեփական ցավից `ալքիմիկոսի պես խինդի ոսկի արարել:

Երանի նրանցոր վաղվա հոգսին այսօր անհոգ սրտով նայել գիտեն,

ու իրական հերոսի պեսվաղվա կռվում այսօր հաղթել:

Երանի նրանցում համար  ուրախ կամ տխուր հուշ չէ եղածը.    

հասակ առնող մանուկտունծառհյուսած գորգ ու երգ է անցած-գնացածը:

Երանի նրանցոր ժամանակիմիմիայն իրենց հայտնի միջանցքներում ազատ ելումուտ ունեն

Երանի նրանցոր միմիայն իրենց հայտնի աշխարհում ապրել գիտեն:

 

 

Զրուցեց՝ Ա. Պողոսյանը

  • 2021-12-10
×