Երբ մոտ եմ Աստծուն, ավելի լավ եմ ստեղծագործում

Երբ մոտ եմ Աստծուն, ավելի լավ եմ ստեղծագործում

Հայաստանում շատերն են ճանաչում Ֆլորենցիայի պատվավոր քաղաքացի, քանդակագործ Վիգեն Ավետիսին, ում գործերը տեղադրված են աշխարհի տարբեր երկրներում: Քանդակագործը հայկական արվեստի դեսպանն է Իտալիայում: Այս զրույցով անդրադարձել ենք ոչ միայն Վիգեն Ավետիս քանդակագործին, այլև նրա կյանքում հավատի դերին և կարևորությանը:

 

-Դուք ծնվել, կրթություն եք ստացել Հայաստանում, այնուհետև սովորել եք Լեհաստանում: Հոգու կանչով մեկնել եք Ֆլորենցիա: Առաջին «հանդիպումը» այդ քաղաքի հետ ինչպե՞ս եղավ:

-Կեսգիշերին հասա Ֆլորենցիա: 1998 թ. դեկտեմբերի 28-ն էր. քաղաքը  բացվեց գրքի նման. ես հայտնվեցի Ֆլորենցիայի հոգում: Հայտնվեցի մի իրականության մեջ, որտեղ ժամանակ գոյություն չուներ: Քաղաքն իր սիրտը բացեց իմ առաջ, և հասկացա, որ շրջվելու և ետ գնալու իրավունք չունեմ: Որոշեցի գալ և ապրել այստեղ:  Մնալուս մասին որոշում կայացրինք «երկուսով»: Ֆլորենցիան  ինձ  սպասում էր և երևի սպասել էր մի քանի հարյուրամյակ:  Հաջորդ օրը առավոտյան այցելեցի Միքելանջելոյի գերեզմանին: Այն գտնվում է Սանտա Կրոչե (Սուրբ Խաչ) եկեղեցում: Ես այդ ժամանակ պետք է քննություններ հանձնեի՝ Գեղարվեստի ակադեմիա ընդունվելու համար: Կանգնեցի գերեզմանի առջև և ասացի. «Վարպե՛տ, ես եկել եմ, օգնի՛ր ինձ»: Ընդունվեցի ամենաբարձ գնահատականներով: Նույնիսկ այն դեպքում, երբ ես իտալերեն չէի խոսում, հանձնեցի նաև լեզվի քննություն: Դժվար է տրամաբանական պատասխաններ տալ, թե ինչպես ստացվեց, բայց հրաշքը կատարվեց: Ինչ-որ աներևույթ ուժ օգնեց, որ իրականանա իմ ազնիվ խնդրանքը:

 

-Այդքանից  հետո Ձեր հաջողությունները հասան այնտեղ, որ Ձեզ վստահեցին Միքելանջելոյի անավարտ աշխատանքը շարունակելու գործը:

-Այն պահին, երբ քննարկվում էր Միքելանջելոյի 40 անավարտ քանդակները ավարտելու հարցը, ես հասկացա, որ ճիշտ պահին ճիշտ տեղում եմ հայտնվել: Պատմությունը հետևյալն է. եկեղեցին և քաղաքապետարանը 2005 թ. որոշել էին ավարտին հասցնել Միքելանջելոյի նախագծած Սբ. Լորենցո եկեղեցու արտաքին տեսքը, որի ճակատային մասում նախագծված էին 40 մարմարե քանդակներ: Կազմվեց հանձնաժողով, և ընտրվեցին մասնագետներ: Միքելանջելոյի էսքիզների հիման վրա պիտի անեի այդ քանդակները: Ես հանդիպել էի Վատիկանի թանգարանների տնօրեն Անտոնիո Պաոլուչչիի հետ, և ամեն ինչ պատրաստ էր աշխատանքները սկսելու համար, վերջին պահին ֆինանսավորման բացակայության պատճառով ծրագիրը չիրականացվեց, ինչպես եղել էր Միքելանջելոյի օրոք:

 

-Գիտենք, որ հայոց ցեղասպանության զոհերի հիշատակին նվիրված «Հայոց մայրը» քանդակը նվիրել եք Հռոմի պապին: Կպատմենք ինչպե՞ս եղավ:

-«Հայոց մայրը» քանդակը ստեղծվեց երկար առճակատումներից հետո: Հետաքրքրական էր, որ երբեք չէի մտածել նման թեմայով քանդակ անել: Ստացվեց այնպես, որ քանդակը պատրաստ եղավ Մեծ եղեռնի 100-ամյա տարելիցի շեմին: Երբ Հռոմի Պապը որոշեց Սուրբ Պատարագ մատուցել՝ ի հիշատակ եղեռնի զոհերի, ես որոշեցի քանդակը նվիրել նրան: Ինչպես պետք է դա անեի, գաղափար չունեի: Ինչպես իմ կյանքի վճռորոշ պահերին զգացել եմ, որ ինձ ուժ տվող զորություն կա, ինչ-որ անբացատրելի աստվածային ուժ, որն օգնում է իրականացնել նպատակներս, այդ պահին ևս ներքին զորություն զգացի: Հանդիպեցի կարդինալ Պարոլինի հետ, առաջարկեցի իմ նվերը: Որոշ ժամանակ անց Հռոմի Պապը ընդունեց այն: Քանդակը շատ սիրվեց, այն ճանապարհորդում է աշխարհով մեկ՝ հիշեցնելով հայոց ցեղասպանությունը: Արձանը այնքան մեծ տպավորություն գործեց Մարսելում, որ քաղաքապետարանը ինձ պատվիրեց կրկնօրինակը, որը տեղադրվեց 2016 թ. ապրիլի 24-ին:

 

-Լինելով ազգությամբ հայ՝ Ձեզ համար դժվար չէ՞ր Իտալիայում կայանալ որպես քանդակագործ:

-Շփվելով ֆլորենցիայի արվեստագետների ու ազնվականության հետ, հասկացա որ  նրանք ինձ ընդունելով՝ սիրահարվեցին Հայաստանին: Այնպես ստացվեց, որ համարյա բոլորին ինձ հետ բերեցի՝ տեսնելու իմ հայրենիքը: Եվ բոլորն էլ հասկացան, որ հենց միայն Հայաստանը կարող էր լինել իմ հայրենիքը: Նրանք՝ ովքեր չեկան, հավատացին իմ խոսքին: Երբ ակադեմիա էի մտնում, ինձ ջերմությամբ էին ընդունում, և նույն կերպ իմ ազգը ևս նրանց համար սիրելի էր:

 

-Համամի՞տ եք, որ արվեստը միջնորդ է Աստծո և մարդկանց միջև:

-Միջնորդ ասելը չափազանց է, որովհետև միջնորդները առաքյալներն և սրբերը են: Իսկ  արվեստը միայն հազարերորդ տեղում կարող է հավակնել նման կոչման: Արվեստը ճրագի նման է, որը լուսավորում և ուղղորդում է դեպի Աստված:
 

-Ի՞նչ առանչություններ ունեն քրիստոնեությունը և արվեստը, հատկապես՝ քանդակագործությունը:

-Քանդակագործը հնարավություն ունի իր ստեղծագործություններում ներկայացնել ամեն ինչ, սակայն մենք արվեստի գործերում տեսնում ենք միայն գեղեցիկը, ճշմարիտը, բարին: Հենց քրիստոնեությունն է օգնում, որ քո արվեստը ծառայի հոգևորին: Ես վստահ եմ՝ արվեստի գործը դառնում է համամարդկային, եթե այն հոգևոր է: Իսկ ստեղծագործությունը հոգևոր է դառնում, երբ արվեստագետը հոգևոր է, հավատք ունի: Երբևէ մտածե՞լ եք՝ ինչու են մարդիկ  մոտ կանգնում՝ տեսնելու համար արվեստի գործը. նրանք այդպես հոգևոր սնունդ են ստանում:

 

 -Ի՞նչ դեր ունի հավատը Ձեր կյանքում:

- Ըստ իս՝ հավատքը կյանքի հիմնասյունն է: Ինձ համար մարդիկ բաժանվում են երկու խմբի. նրանք, ովքեր հավատում են Աստծուն և նրանք, ովքեր չեն հավատում: Հավատալ նշանակում է ապավինել, վստահել քո կյանքը աներևույթ, բայց ճշմարիտ աստվածային զորությանը: Ինձ համար անհավատ մարդկանց հետ շփումն այնքան էլ ցանկալի չէ, քանի որ նրանք ունակ չեն վստահել, ապավինել, ինչու չէ՝ նաև ապավեն լինել:

Ստեղծագործելու շնորհն Աստծուց է տրված: Եվ Աստված շատ ուշադիր հետևում է, թե մենք ինչպես ենք վարվում այդ շնորհի հետ:

Ամեն օր, ամեն րոպե պիտի քո խոսքով, պահվածքով, կյանքով, գործով ապացուցես, որ դու հենց այն մարդն ես, ով իրավունք ունի կրել այդ շնորհը:

 

 

-Զգո՞ւմ եք Աստծո ներկայությունը Ձեր կյանքում:

- Կյանքը կենդանի օրգանիզմ է և սահմաններ չունի: Մարդը նավաստու նման միշտ լողում է ջրերի վրա, երբեմն մոտենում է, երբեմն՝ հեռանում ճշմարտությունից: Ես չեմ կարող ասել, որ իմ օրվա քսանչորս ժամը անցնում է Աստծուն շատ մոտ: Երբեմն հեռանում եմ, երբեմն՝ շատ մոտենում, բայց տեսողությունից երբեք չեմ կորցնում: Հեռանալիս ես նկատում եմ, նախատում ինքս ինձ, իսկ մոտենալիս զգացողություններս այլ են: Դա կապված է իմ ստեղծագործական կյանքի հետ. երբ մոտ եմ, ավելի շատ եմ ստեղծագործում ու ավելի լավ:

 

-Որո՞նք են Ձեզ համար մնայուն և հավիտենական արժեքներ:

-Իմ կյանքում անսասան արժեքներ կան, և ես առաջնորդվում եմ դրանցով: Դրանք են ազնվությունը, արժանապատվությունը, սերը և նրան արժանի լինելու գիտակցումը: Մարդ պիտի ամեն օր իրեն պատրաստի արժանի լինել սիրուն: Սերը կա, սերը լույս է և ճշմարտություն: Մենք պետք է պատրաստ լինենք և, ամենակարևորը, արժանի լինենք կրել այն մեր մեջ:

 

-Ասել եք, որ մարդը մաքրվում է ընկերոջ միջոցով: Ձեր դեպքում ինչպե՞ս է:

-Ինձ համար քահանան և ընկերը նույն դերն ունեն. մեկը հոգևոր, մյուսը՝ աշխարհիկ միջավայրում: Ինչպես մարդը ապաշխարում է խոստովանության միջոցով, և քահանան իրավունք ունի թողություն տալ մեղքերին, այդպես էլ մենք մաքրվում ենք մեր ընկերների միջոցով: Ընկերդ կարող է քեզ ներել կամ պատժել, կարող է քեզնից հիասթափվել, կարող է քեզ փրկել:  Ընկերները հրեշտակների նման են՝ հայտնվում են քո դժվարին պահերին՝ օգնության ձեռք մեկնելու համար:

 

-Տեսնելով Ձեր կյանքի ընթացքը՝ կարելի՞ է ասել, որ Դուք առաջնորդվում եք  «Երկնքո՛ւմ գանձեր դիզեք» պատգամով (տե՛ս Մատթեոս Զ 19):

-Ես միշտ խուսափել եմ նյութական գանձերից: Նույնիսկ երբ զգում եմ, որ գումարը շատ է ինձ մոտ, արագ հեռացնում եմ, որ չառաջնորդի ինձ: Ֆլորենցիայում բնակարան չեմ գնել, որպեսզի չկապեմ իմ ձեռքերը: Իմ մասնագիտության՝ քանդակագործության դեպքում էլ այդպես է. ամեն վայրկյան կարող եմ ուրիշ գործով զբաղվել:  Եթե ես այժմ խոսում եմ քանդակներիս միջոցով, ապա նույն հաջողությամբ կարող եմ այլ ուղիներ ընտրել: Կարևորը ուղերձն է, որը դու ցանկանում ես փոխանցել՝ կլինի քարի, թե մեկ այլ նյութի միջոցով:

 

-Նկատելի է, որ խաչ եք կրում: Ի՞նչ խորհուրդ ունի այն Ձեզ համար:

-Ես երկու խաչ եմ կրում. մեկը՝ մկրտությանս խաչն է, մյուսը՝ հիսունամյակիս նվերն է: Այս երկու խաչերը շատ ճիշտ պահին են հայտնվել իմ կյանքում. մեկը իմ երիտասարդության, մյուսը՝ հասունությանս շրջանում: Երկուսը միասին եմ կրում՝ իմ նոր ու հին կյանքի խորհրդանիշները: Ես միշտ և ամենուր զգում եմ խաչի զորությունը:

 

Պատրաստեց Լուսինե ՕՀԱՆՅԱՆԸ
Սկզբնաղբյուր՝ «Շողակն Արարատյան» ամսաթերթ

  • 2021-12-10
×